SÜLÜK TEDAVİSİNİN ETKİ MEKANİZMASI

Sülük tedavisinin etkili olmasındaki en önemli etmen sülüğün salgısındaki enzimler yoluyladır

Salgısında (salyasında) bulunan en önemli enzimler;
Kanın pıhtılaşmasını engelleyici (Antiagregan)
Oluşmuş pıhtıyı eritici (Fibrinolitik)
Ağrı kesici (Analjezik-Antiromatizmal)
Mikrop öldürücü (Antibakteriyel)
Tansiyon dengeleyici (Antihipertansif)
Kas gevşetici (Miyorelaksan)
Bağışıklık sistemini düzenleyici (İmmunmodulatör)
Stres giderici (Anksiyolitik) etkilere sahiptir.

Bunlar sülüğün insan vücuduna gönderdiği salgıda bulunan enzimlerin en önemlileri ama küçük bir bölümüdür. Sülük salgısındaki enzimler ile ilgili hala bilimsel çalışmalar devam etmektedir.

Tahminlere göre salyasında 120 civarında biyoaktif madde vardır. Ama genellikle ısırdığında her zaman bu maddelerin tamamını vermez. İlk anda 30 kadar maddeyi gönderir. Salyadaki bu maddelerin hepsinin etki mekanizmaları açıklanabilmiş değildir.

Bir diğer etki mekanizması ise sülüğün uygulandığı noktaların akupunktur bilen hekimlerce doğru akupunktur noktasına uygulanması sayesinde olur. Bu durum sülüğün herhangi bir noktayı ısırmasından daha etkilidir. Bu hususta yapılmış bilimsel çalışmalara Acupunctureandhirudotherapy şeklinde arama yapıldığında ulaşılabilir.

Bugüne kadar isimlendirilmiş olanlar;

HİRUDİN
Antitrombotik etki gösterir. Fibrini parçalar. (fibrinolitiktir) Bunu yaparken hastanın kan değerlerini bozmaz.

İspatlanmış etkilerinden biri;
Sülük salgıları aterosklerozu engeller. Damar cidarını rahatlatır. Damarları gençleştirir.

APİRAZ
Enflamasyonu engeller.

EGLİN
Enflamasyonu engeller. (Antienflamatuar etki)
Aynı zamanda alfa kemotripsin inhibitörü.

DELİN
Tripsin inhibitörü

CALİN
KollajenVonWllebrand faktör bağlayıcı. Kanın pıhtılaşmasını önlemede etkili.

HYALÜRONİDAZ
Vücuttaki biyoaktif maddelerin daha derin dokulara yayılmasını sağlıyor.
ÖNEMLİ: Hyalüronidaz nedeni ile sülük tedavisi kanserli hastada uygulanmamalıdır. Hyaluronidaz kanserin metastaz riskini arttırıyor.

KİNENAZ
Bradikinin aktivitesini azaltır. Ağrı bradikinin aracılığı ile taşınıyor. Bradikinin parçalanınca ağrı azalıyor. Dolayısı ile sülük tedavisi ağrıda bu madde nedeni ile çok etkilidir.

BDELLİNE
Antienflamatuar etkinin oluşmasını sağlayan önemli bir madde.

DESTABİLASE
Fibrinolitik etki. Hirudinin etkisini destekler.

KARBOKSİPEPTİDAZ A İNHİBİTÖRLERİ
Isırık yerindeki kan akışını arttırırlar.

HİSTAMİN LİKE MADDELER
Isırık yerinde kan akışını arttırır. Sülük tedavisi sırasında oluşan allerjik reaksiyon bu nedenledir.

KOLLAJENAZ
En mükemmel etkilerden birini oluşturur. Ameliyat sonrası yapışıklıkları ve skarları önler. Ayrıca ameliyat sonrası yapılan sülük tedavisi dokulardaki ödemi de rahatlatmada son derece etkilidir.

Sülük salgısındaki enzimler ;
Mikrosirkülasyonu arttırır. Sülük tedavisi mikrosirkülasyonu arttıran en önemli doğal tedavi olduğundan organ transplantasyonlarında da çok önemli bir tedavidir.
Rejenerasyonu arttırır.

Problemli bölgeye yapıştırılan sülük kutano-kapiller şant oluşturur. Bu da dekonjesyon oluşmasını tetikler.

Salgıdaki enzimler hipotansif etkiyi arttırır. Dolayısı ile hipertansiyonda sülük tedavisi oldukça etkilidir.

Sülüklerin İMMUN-STİMULAN etkisi kanıtlanmıştır. Hastaların derilerinde lezyon oluşmamışsa immun sistem patolojisine işaret edebilir.
Salgıdaki enzimler anti ödem etkilidir.

Lenfostaz ve damar stazında oldukça etkilidir. Stazı fazla olan hastalarda kan sızıntısı uzun olur.

Sülük salgısındaki maddeler önemli olduğu için Hipotansif veya kaşeksik hastalarda sülük ısırtılıp hemen bırakması sağlanır. Burada amaç salgıdaki enzimlerin hastaya geçmesini sağlamaktır. Sülük ısırır ısırmaz salgılar dokuya ulaşır.

Akupunktur noktalarını stimüle etmek içinde çok faydalıdır. Dolayısı ile akupunktur noktaları üzerinden yapılan tedavilerde sonuçlar daha hızlı olur. Mesela varis tedavisinde Lu-9 noktasına sülük uygulamak tedaviden elde edilecek sonucun daha iyi olmasını sağlar.